Edition Series of 16
Signature Signed and numbered by the artist
Year 2020
Material Archiv pigment print, cardboard, framed
Special Each artwork is Unique
Size 100 x 80 x 4 cm (39.8 x 31.5 x 1.6 in]
Special: Archiv pigment print framed, cardboard stencil hand cut and hand colored placed with distance in front of the print.
Published by VogelART, Munich 2020
3.000,00 €
incl. VAT, shipping costs apply
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We have been fascinated by the work of Jan-Ole Schiemann for quite some time. The superimpositions and levels in his painting, which are created,
among other things, by his stencil technique, appear in a special way absolutely contemporary and old-masterly at the same time. In February 2020 his great solo exhibition at Nino Mier in Los
Angeles triggered the desire to realize an edition with Jan-Ole. Two weeks later we visited him in his Cologne studio. Thanks to common sympathy we decided to develop an edition together. The
stencils were to be transformed from their function as painting tools that would later be thrown away into the central element of an unique edition - upcycling par excellence. Each of the 16
large-format editions is therefore unique. Jan-Ole cut 16 different cut-outs/stencils by hand and worked on them with color. The basic motive created especially for the edition was reproduced and
mounted on MDF. This motive and the stencil, which is placed in front of it at a certain distance, are delivered in a handmade frame. In this way 16 different works in the format 100 x 80
cm were created for VogelART.
Die Arbeit von Jan-Ole Schiemann verfolgen wir faziniert schon seit geraumer Zeit. Die Überlagerungen und Ebenen in seiner Malerei, die u.a. durch
seine Schablonentechnik entstehen wirken auf eine besondere Weise absolut zeitgenössisch und altmeisterlich zugleich. Im Februar 2020 löste seine großartige Solo-Ausstellung bei Nino Mier in Los
Angeles in uns den unbedingten Wunsch aus mit Jan-Ole eine Edition umsetzen. Zwei Wochen später besuchten wir ihn in seinem Kölner Atelier. Dank gegenseitiger Sympathie beschlossen wir gemeinsam
eine Edition zu entwickeln. Die Schablonen sollten aus ihrer Funktion als Mal-Werkzeug das später entsorgt wird zum zentralen Element einer uniquen Edition werden – Upcycling par excellence. Jede
der 16 großformatigen Editionen ist dadurch einzigartig. 16 unterschiedliche "cut-outs"/Schablonen schnitt Jan-Ole dafür von Hand und bearbeitete diese mit Farbe. Das eigens für die Edition
entstandene Grundmotiv wurde reproduziert und auf MDF aufgezogen. Das Motiv und die mit etwas Abstand vorgesetzte Schablone werden in einer handgefertigten Schattenfuge geliefert. So sind 16
unterschiedliche Arbeiten im Format 100 x 80 cm für VogelART entstanden.
Jan-Ole Schiemann (1983) is an artist living in Cologne. He studied fine arts at the Kunsthochschule Kassel and later with Albert Oehlen and Andreas Schulze at the Kunstakademie Düsseldorf, where Schiemann graduated with Andreas
Schulze.
In his work, Jan-Ole Schiemann refers to the traditions of painting and questions them through collage-based techniques by constructing pictures that are both challenging and playful. Almost
transparently, he weaves and overlays structures, logos, topographies, graffiti and everyday textures. Schiemann's work oscillates between abstract and figurative elements, comic drawings and
constructed surfaces, grey tones and paint mist surfaces.
With exhibitions in Seoul, New York and Los Angeles, Jan-Ole Schiemann has become one of the most prominent young artists of his generation. His works can be found in The Bronx Museum, Bronx, New
York, Craig Robins Collection, Miami, Martin Z. Margulies Collection, Miami, The Marciano Collection, Los Angeles, Rubell Family Collection, Miami, Florida Museum of Contemporary Art Detroit, The
Oetker Family Collection, Berlin, The Hort Family Collection New York. He is represented by the Galerie Nino Mier in Los Angeles, Wentrup in Berlin, Kasmin Gallery in New York, among others.
Jan-Ole Schiemann (1983) ist ein in Köln lebender Künstler. Er studierte Bildende Kunst an der Kunsthochschule Kassel und später bei Albert Oehlen und Andreas Schulze an der Kunstakademie Düsseldorf, wo Schiemann bei Andreas Schulze das Studium abschloss.
In seinem Werk baut Jan-Ole Schiemann auf den Traditionen der Malerei auf und stellt sie durch collagebasierte Techniken in Frage, indem er Bilder konstruiert, die zugleich anspruchsvoll und
spielerisch sind. Fast transparent webt und überlagert er Strukturen, Logos, Topographien, Graffiti und alltägliche Texturen. Schiemanns Werk oszilliert zwischen abstrakten und figurativen
Elementen, Comiczeichnungen und konstruierten Flächen, Grauwerten und Farbnebeloberflächen.
Jan-Ole Schiemann ist mit Ausstellungen in Seoul, New York und Los Angeles zu einem der prominentesten jungen Künstler seiner Generation geworden. Seine Werke sind zu finden in The Bronx Museum,
Bronx, New York, Craig Robins Collection, Miami, Martin Z. Margulies Collection, Miami, The Marciano Collection, Los Angeles, Rubell Family Collection, Miami, Florida Museum of Contemporary Art
Detroit, The Oetker Family Collection, Berlin, The Hort Family Collection New York. Er wird unter anderem durch die Galerie Nino Mier in Los Angeles, Wentrup in Berlin, Kasmin Gallery in New York vertreten.